همشهری آنلاین: حدود یک ماه پس از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری مکزیک آندرس مانوئل لوپز اوبرادور نامزد چپگراها در اعتراض به اعلام پیروزی فیلیپ کالدرون نامزد راستگراها هزاران تن از حامیان خود را به خیابانهای پایتخت کشاند.

به گزارش خبرگزاری رویترز نامزد چپ‌گرایان که بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مکزیک خود را پیروز این انتخابات خوانده بود ولی بعدا توسط ستاد انتخابات شکست خورده اعلام شد با این باور که پیروزی در انتخابات  حق او بوده و ازاو سلب شده، روز یکشنبه 8 مرداد رهبری تظاهرات صدها هزار تن از هوادارانش که به منظور درخواست برای بازشماری آرا در مرکز مکزیکو سیتی تجمع کرده بودند را برعهده گرفت.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادورکه از نتیجه‌ انتخابات ناراضی است اعلام کرد تا زمانیکه دادگاه انتخابات مکزیک دستور بازشماری آرا را صادر نکند و تک تک آرا به طور کامل بازشماری نشوند وی به جمع فعالانی که به طور شبانه روزی در اردوگاه‌های حزب مخالف زندگی می‌کنند خواهد پیوست.

اعتراض حامیان اوبرادور که با برپا کردن چادرهایی در مرکز پایتخت آغاز شده ممکن است چند هفته طول بکشد و باعث فلج شدن نقاط کلیدی شهر شود.

نقاط کلیدی مکزیکوسیتی شامل منطقه‌ای است که محل استقرار موسسات مالی و خیابان زیبایی بنام بلوار اصلاحات است که هتل‌های پنج ستاره،‌ سفارت آمریکا، وزارتخانه‌های دولتی و ساختمان اصلی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در آن قرار دارند.

هواداران لوپز اوبرادور یکشنبه شب زیر بارش شدید باران به سرعت بلوار اصلاحات را از طریق برپا کردن چادرهایی در وسط خیابان بستند و متعهد شدند که این خیابان را بسته نگه دارند.

ابرادور در پایان راهپیمایی بزرگ روز یکشنبه خطاب به هوادارانش گفت: اگر آنها مرا به عنوان رییس جمهور به رسمیت نشناسند، این تظاهرات بیشتر از این می‌شود. مطلب اساسی اینست که ما در کشورمان دموکراسی داریم.

از زمان پیروزی فیلیپ کالدرون، کاندیدای حزب محافظه‌کار حاکم که با اختلاف ناچیز و تنها ‌٢٤٤ هزار رای بیشتر نسبت به ابرادور در انتخابات پیروز شد، همه چیز در مکزیک به هم گره خورده و این کشور وارد یک بن بست کامل شده است.

کالدرون که یک محافظه‌کار و حامی اصلاحات بازار آزاد است، تاکید دارد که هیچ احتیاجی به بازشماری آرا نیست زیرا انتخابات سالم و شفاف بوده است.

وی خطاب به قضات دادگاه انتخابات مکزیک گفت: دادگاه باید به انتخابات نمره بدهد. نه اینکه این کار در خیابان‌ها صورت بگیرد. ما اجازه نخواهیم داد که آرا میلیون‌ها میلیون مکزیکی به دلیل عوام فریبی و بی‌فکری لغو شود.

کد خبر 1487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز